Friday, October 8, 2010

kawan sahabat dan teman... siapa mereka sebenarnya?

hello readers...

salam sume..

lama dh xupdate.. ada ker org singgah agaknyer bila dh lama xupdate ni kan... huhhu.. dr tajuk pun mesti korang dh tahu pe yg aku nk citer kan.. aku rasa aku ni der kecelaruan minda la... ahahaha aku rasa aku ni xreti nk berkawan dgn org... aku xtahu mana silapnyer dlm setiap perhubungan persahabatan aku sumenyer macam ada yg xkena...

aku sedaya upaya menghargai sume sahabat aku.. cuba tunjuk penghargaan dgn cara bg hadiah dan mengambil berat,.cuba menolong sedaya yang mampu aku.. mendengar keluhan dan memberikan nasihat dan pendapat yang mana memerlukan.. tp mungkin sume tuh xcukup kalau xdiiringi perasaan ikhlas dlm berkawan..dan terima seadanya kekurangan dan kelebihan kawan kiter tuh..

aku mmg seorang yg sukar utk difahami.. aku xsuka jaga tepi kain org n xsuka sgt nk amik tahu hal2 yg xmemerlukan aku terlibat sama sbb bila jadi pe2 nnt aku jugak akan turut dipersalah n akan dituduh bersalah jugak.. aku hanya jaga hal sndiri saja.. aku pn xsuka sgt nk bercampur dgn org yg mcm xley terima aku sbg kawan.. yelah dh org xnk kwn ngan kiter xkan la kiter nk terhegeh2 nk kwn ngan dia lak.. xperlu lah.. aku pun xpandai nk wat lawak n bermulut manis.. supaya sume org sukakan aku.. tp aku mmg ikhlas dgn persahabatan..dan sume relationship aku.. aku xpunya ramai kawan n xpunya ramai org yg dekat dgn aku dlm hidup aku ni.. sbb tu bila aku berkawan n bila aku dh sygkan org aku mmg syg betol2 n sggup wat apa saja untuk dia..

tp mcm yg aku ckp xsume faham aku..dan nampak ape yg telah aku lakukan tuh.. aku xmgharap balasan tp harap org pn ikhlas kawan dgn aku.. 2jer..tp aku dapati bila aku wat silap sikit jer org akan hentam aku hbs habisan.. sume yg indah tuh kejap jer.. sume mende2 yang pernah kiter wat sama2 dulu tu palsu n plastik jer ker sume?... org kwn dgn aku sbb terpaksa ker ey.. org xpernah rasa heppi ker berkawan dgn aku? aku ni cuma menyusahkan jer ker? xpernah menolong disaat memerlukan bantuan?? aku penting diri? aku xpernah fikir perasaan org?? lau kiter ikhlas kiter xkan kondem kawan sndiri supaya 1 dunia tahu ttg keburukan kawan kiter tuh melainkan kiter mmg dh xada hati utk meneruskan persahabatan dgn dia lg.. means bila kiter dh wat gitu kiter dh xsudi utk berkawan dgn dia lg atas kesalahan terbesar yg dia dh lakukan tuh... tmbh pulak lau kiter dh lama xpuas hati dgn dia.. bg aku dlm persahabatan opkos la ada kesilapan.. tuhan akan uji semua persahabatan.. sedangkan lidah lg tergigit org ckp..

sume org xsempurna.. ada buruk n baiknyer.. aku pn mcm tuh.. tp bila salah yg baik akn trlindung yg buruk jer yg nmpk.. aku xpernah lupa sume kenangan aku dgn sume kwn2 aku.. bg aku yg buruk tuh biarlah aku telan.. xguna nk ungkit balik sume sbb aku pasti lau nk ckp soal xpuas hati manusia mmg xpernah puas.. lau ungkit sume tuh mmg xkemana.. cuma kawan2 yg pernah hadir dlm hidup aku dh byk mencorakkan hidup memberikan warna.. suka duka sume kiter pernah lalui bersama...dan aku xkan lupa...

aku mmg sensitif orgnyer bila bercerita mengenai org2 yg aku sayang sbb mereka adalah dunia n hidup aku.. mereka adalah segalanya bg aku... maafkan aku wahai sahabat.. wahai teman.. wahai kawan2.. terima kasih jugak diatas sumenya.. aku xlupa sume kenangan kita...


p/s: mcm ni ke kawan...?? yaa mcm nilah seadanya kawan...

3 comments:

  1. 2 statements yg sama dengan diri saya jgk:

    "aku xpunya ramai kawan n xpunya ramai org yg dekat dgn aku dlm hidup aku ni.. sbb tu bila aku berkawan n bila aku dh sygkan org aku mmg syg betol2 n sggup wat apa saja untuk dia."

    "aku mmg sensitif orgnyer bila bercerita mengenai org2 yg aku sayang sbb mereka adalah dunia n hidup aku.. mereka adalah segalanya bg aku... maafkan aku wahai sahabat.. wahai teman.. wahai kawan2.. terima kasih jugak diatas sumenya.. aku xlupa sume kenangan kita."

    p/s: sokong sangat sebab saya pun macam tuh jugak. sabar jela ye. saya paham prasaan awak tuh. kdg2 bile kite xda teman tuk luahkan prasaan blog lah teman yg paling sesuai tuk sume tuh.Tuhan tuh sgt sygkan hambanya yg sabar.. :D hadapi dengan tenang ye.

    ReplyDelete
  2. sedihnya baca entry nih..pilu hati..

    na, kdg2 kits ni tersalah memilih kawan. mungkin mg blom betul2 jmp apa yg dimaksudkan dgn SAHABAT. kawan bersepah2 tepi jln, tp nk cr sahabat sejati mmg payah..

    mungkin 1 hari nnt mung akan jmp jgk sahabat sejati..myb ur soulmate, who knows?

    sabar n mohon bantuan Allah bnyk2..

    ReplyDelete