Sunday, April 27, 2014

latest interview

hai korang semua..

malam ni mood menulis di pengaruhi perasaan down dan demotivated sikit la...
seharian hari sabtu minggu ni 26 april aktiviti saya penuh dengan interview.
pagi tu pergi interview maybank. petang plak pergi interview sony. kedua-dua open interview.
tapi nampak gaya kedua-duanya tak dapat :(
yang maybank tu memang sah2 dah tak dapat sebab kalau dapat panel akan bagi kertas merah untuk keperingkat seterusnya (cewah dah mcm AF je.. ekeke) tapi ni la hakikatnya.. sobsss

ni kali ke 2 saya pergi interview maybank ni.. b4 this 2 tahun lepas saya kena jugak.. interviewer maybank cakap reputasi maybank boleh rosak kalau hired orang yang english broken mcm saya. down la rasa..

benda tu boleh di train.. saya sedang mencuba.. tapi amik masa.. and currently im working on that....

yang sony plak interview dengan orang jepun dan cina tapi memang ramai sangat2..
peluang tu tipis sesangat... department yang saya dipilih untuk interview tu department outsourcing sony.
bos jepun cakap nak pakai 2 orang aje.. and again mungkin jugak sebab english saya peluang saya amat lah tipis untuk position tu :(

saya kena admit english saya memang broken gila. grammar tak yah cakap la.. lagipun kat kelate kalau cakap omputih terus kena "botol budu kocok" ahahaha so nak practice masa zaman blaja tu memang tak de lah kan.. dah pulak saya memang tak pernah blaja luar negeri. tingkatan 1 sampai 5 mmg kat klate. diploma dan degree plak kat kelate jugak.. saya ni plak jenis pemalas zaman blaja dlu.. mungkin kawan2 lain blaja melalui lagu..novel english.. tapi saya tak.. saya jarang ikuti perkembangan lagu2 english.. tak delah jenis beria cari lirik hafal sume.. padahal benda tu sebenarnya membantu dalam pronunciation (sebutan) bahasa english.. novel plak saya memang tak layan.. novel bm ke bi ke.. saya tak pernah layan.. 26 tahun hidup 1 buah novel aje pernah saya baca.. tu pun amik masa 3 bulan baru habis. senang citer saya bukan kaki novel.   dan saya akui benda tu.. sekarang dah menyesal,..

saya start kerja baru saya keluar dari kelate.. baru kenal kuala lumpur.. masa tu baru la terhegeh2 nk blajar speaking,, selama 3 tahun kat kl.. dari tahun 2011 sampai 2014 barulah saya english saya mula meningkat..dah boleh improve. tapi dah memang agak terlambat laa kan... lagipun cina KL mmg cakap english.. cina kelate ckp kelate tau.. ehehe dan pulak saya tak pernah jumpa peniaga2 kat kelate speaking.. so susah sikit nak praktis.. mak ayah saya orang kampung.. tak faham ape2 pasal kehidupan bandar sekarang.. nak explen susah sikit.. sejak kecil kami adik beradik banyak belajar segalanya sendiri..

saya rasa mcm loser plak sebab tak dapat nak speaking dengan baik. vocab saya tak bagus. saya blaja.. yes saya memang cuba blaja..tapi mungkin tak ckup sebab saya tak praktis.. saya rasa mcm saya dah sia-siakan zaman blaja dlu.. kawan2 saya kat kelate dlu ada yang bgs english sebab selalu speaking dengan mak ayah kt rumah.. selalu praktis.. selalu hafal lagu2 english.. baca novel english.. i must say that effort u adalah paling utama kan.. second environment.. i lost my self confident and i need time to re build it back..

kat mana lagi nak cerita kan kalau bukan kat blog.. hurmmm

sekarang saya baru nak mula balik cari2 lirik2 lagu english, translate dan hafal.. xpelah makan masa sikit..asalkan usaha tu ada..




2 comments:

  1. Assalammualaikum Zuana...

    Here are some tips from me. As a start, maybe you can buy a grammar exercise book for practice. It's really important to master the English grammar in order to improve your English. Or you can use your SPM English text books. Remember the summary exercises that you used to do at school? Yeah, make use of those! Learning English through songs also work. Well, it worked for me. And I was very lucky to have a very good English teacher when I was in Primary 6. Before that, my English was so poor. And I'm not saying that my English is really that good now. I mean, yeah it's good, but at a very mediocre level. Okay, coming back to the song, maybe you can try to translate the lyrics to Malay? Or vice versa. Translate a Malay song to English. Start with your favourite song. :) Hope my tips would help you in becoming more competent in English. Most importantly, do not give up ya! :)

    Sincerely,
    Nurul

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. hai nurul. tq for your tips. appreciated your concern. ehehe cewah kena practise ni.. tu lah.. rasa diri dah tua.. umo pn dah meningkat tapi english broken kalah budak darjah 1..

      Delete