Tuesday, April 22, 2014

loyal and betray

salam semua..

harini tajuk kena serius sikit.. tujuan saya kongsi cerita ini moga-moga kite semua dijauhkan daripada sikap khianat, dengki dan semua sifat yang tak elok yang berlaku dalam kehidupan kita sekarang.

saya percaya kebanyakan orang pembaca blog dan penulis blog ni kerja makan gaji. mungkin ada jugak yang buat business sendiri. infact kalau buat business sndiri pun ada jugak jatuh bangunnya.. mcm org yang makan gaji mcm saya,. rasanya most of company mmg ada politik pejabat sndiri kan..

so dah masuk point perbicangan saya nk kupas harini. politik pejabat. sesungguhnya saya dah terkena politik pejabat yang maha hebat. kuat betul tuhan nk duga saya.. tapi saya masih percaya yang masih ada cahaya untuk saya dihujung jalan kan...

untuk pengetahuan anda, saya dapat kerja ni saya tak apply pun untuk position ni, alkisah waktu lepas habis degree dulu saya pass resume pada kawan sya. kawan saya kerja jabatan lain. dia pun pass aje lah resume saya pada org2 yang berkepentingan. even lepas setahun saya tak dengar khabar pasal company ni until last year around june.masa tu saya kerja di sebuah bank lain.

bos saya skrg kol. katanya untuk buat survey. since he did get a bunch of resume for him to go through all the candidates.. why not he done some survey to select the best person to fit my current position. then the process seems to be happen smoothly and i did get my current job. infact masa interview i had been told the excitement and i was to be challenge to hold my current position - ketua unit. 

actually masa interview dan semasa survey yang dibuat tru fon by my bos dia kata keje auditor. ok thats fine. itu jugak la sebab terbesar saya terima keje ini. nak timba ilmu. nak pengalaman. semua tahu keje sbg auditor ni banyak ilmu kita akan dpt sebab kita audit semua jabatan. semua jabatan di tmpt kerja kita, kita kena tahu. so saya sangat2 seronok dan tak sabar nk mula kerja. (poor me)

masa 1st day masuk saya dah kena marah dengan PA. katanya perlu guna pintu belakang since saya belum dapat access card. saya tak diberitahu pasal tu. then saya tekan loceng nak masuk pintu depan tu instead of bukak je pintu tu sebab saya dh tercegat kt pintu tu kan.. die boleh suruh saya ke pintu belakang. dia hanya perlu tekan 1 butang utk bukak pintu tu tapi dia then suruh saya berjalan all over the bangunan semata2 nak masuk office ikot pintu belakang. dia refuse to push that button. Ya Allah... ok lah thats fine benda kecik aje..kena jalan masuk ikot pintu belakang aje.. malas la nak emosi lebih2 kan.. tapi quite weird la sebab saya tak pernah alami dan berhadapan dengan orang yang sangat tak bertimbang rasa mcm ni.. 

then kena attend program. PA tu sesuka hati jugak marah saya sebab pandai2 buat keputusan sndiri. saya kena attend 1 program with her. yela org baru tak de keje lagi. so ikot ajelah org suruh attend program.. then saya tak dpt contact PA tu. mgkin dia cuti saya dah lupa wktu tu.. that program hari isnin and. the week b4.. saya sms dia, die tak reply. hari ahad malam tu die sms sy psl prgram tu esk.. katanya its ok klo sy tak nak attend.. die tak kan nak paksa.. then fine saya ckp saya tak nak attend. tetiba die send sms puaka pd saya cakap betapa marahnya dia sebab perangai saya (cakap tak nak attend) what the hell of her la kan.. kalau dah mcm tu baik cakap aje esk nak dtg pukul berapa.. for what reason nak ckp its ok kalau saya tak nak attend...??  then cakap sy pndai2?? ok la thats fine lagi..

next saya kena handle 1 program jugak untuk meeting. untuk program tu saya kena print dokumen utk meeting. bind dan submit kepada penerima2 yang basically big2boss utk that commitee..then saya jugak kena sediakan makanan utk mereka.. nasi2 kena beli kat restoran depan bangunan yang kena lintas2 jalan yang sesak depan klcc tu.. saya tertanya2 kenapa saya kena buat semua ni.. tapi biasa la sbg org baru jugak waktu tu.. saya ikotkan aje.. wktu ni saya buat dengan PA.. kami terpaksa fake2 sebab ni keje kan.. so kalau nak gaduh2 jugak tak jadi keje la.. dah la kena beli makanan tu susun sume dengan dia.. even waktu kami tgh tggu makanan siap saya cuba ajak die berbual dan nak berbaik tapi nmpk nyer dia yang tak sudi.. masa sy tgh berbual die boleh main game enfon dan buat2 tak dgr ape sy ckp.. sabar aje.. bila balik office.. die nk balik awal haritu sebab katanya anak die sakit. then die suruh saya duduk kat meja dia utk angkat telefon.. unfortunate bigboss kami balik dan nampak sy kt meja die.. 

esknya die kena mrh dgn bigboss jabatan saya sebab bg sy duduk tmpt die. bigboss cakap die sbg PA byk pgg rahsia boss so tak boleh sewenang2 bg org duduk tmpt die (yg mana org lain duduk tak pernah pulak jadi issue) then dia terus marah sy.. dia ckp dia tak suruh sy duduk kt tmpt die tp dia suruh sy agkat fon aje dari tmpt sy.. ALLAH saja maha mendengar.. saya tak de bukti.. since that incident, heboh la 1 office psl perangai saya yang dikatakan suka menipu bermuka2 dan sbgnya.. astagfirullahalazim... 

tak siapa sudi kawan dgn saya.. terasa la hebatnya dugaan masa tu.. sebab sy org baru.. bila tak siapa sudi kawan tak siapa sudi tlg.. mcm mana nak buat kerja.. saya sbg ketua unit atas nama shj.. tapi unit saya masa tu cuma ada sy dan sorg lg kwn sy yang baya saya.. susah nak suruh dia buat kerja sebab kami sebaya.. dia yang masuk kerja dlu tapi sy masuk kerja je terus jd ketua unit.. mgkin ada yg dia terasa dgn sy agaknya..

then sy dpt 1 tugasan dr bigboss, kena present pasal internal control 1 produk ni.. saya bertanya pada sorg akak ni yg sudi nak bantu. saya percaya pd dia.. tapi mgkin waktu tu cara saya paham dan cara die explen lain.. presentation sy hancus. dan akak tu kena tempiasnya sebab sy dpt semua info tu dari dia.. exceli kata org2 sekeliling mgkin apa yg die cakap tu adalah pendapat die sahaja. bukan fakta sebenar. kalau presentation sy berjaya die dpt credit. unfortunate lagi sekali saya tak berjaya dalam presentation tu dan die kena tempias. bila dh jd mcm ni.. saya dpt tahu die mrhkan sy.. even sy tegur pun die tak layan.. sape tak sedih.. saya bukan sengaja nk burukkan nama die.. tapi salah sy sebab masa tu tak de sape nk tlg sy dan saya hanya 100% depend pd die.. saya ada buat research sy sndiri tapi saya tak tahu mana 1 versi yang betol. so saya assume ape die explen itu la perkara sebenar. so lagi sekali saya kena.. 

susah betul sy nak bernafas kt company baru ni. bos sy ni ramai org tak suke. bila saya masuk sbg anak buah die.. org pn turut benci sy even belum kenal sy.. sy jugak masuk atas nama ketua unit walaupun saya punya jawatan hakiki adalah eksekutif biasa ja.. gaji dan benefit saya sama shja mcm kwn2 lain.. bos sy mmg dah sedia ada issue dengan org2 kt jabatan sy.. then saya pulak yang jd point. 

terseksanya saya kt sini bila saya sedar skop keje sy sbnrnya bukanlah buat audit. sy lebih kepada tlg2 PA shaja..saya buat minit mesyuarat jabatan. saya buat internal training. sy tlg manager unit lain utk siapkan tugasan yg kena submit pd sy sebagai kompilasi.. more to admin sahaja.. frust. setahun sy kt sini.. tpi interm of company product saya tak tahu sangat.. kalau pasal bos ok yg tu sy tahu.. like what i said sy mcm PA.. selalu bergaduh pasal kerja.. PA yg btol tak nak buat kerja2 sediakan makanan utk meeting dah.. then bos sy suruh sy.. kami dh byk kali bertekak pasal ni.. baru2 dlu boleh la sy terima. makin lama makin sy memberontak. level PA cuma kerani.. saya eksekutif. dan sy tak apply keje sini utk buat kerja hidang makanan kpd bos. even org lain pun tak nak buat. even cleaner yang sy mtk tlg utk tlg sy buat kerja hidang makan pun cakap pd sy bukan skop kerja dia hidang makan. cleaner pun tak nak buat. boleh tak bayangkan mcm mana perasaan sy? saya ni dh mcm tea lady jabatan aje.. yes ada jugak sy buat kerja2 support yang lain mcm saya handle external auditor yang dtg kt jabatan sy. kena cari2 file.. sediakan file.. sediakan apa yang external auditor mintak.. mcm tu la.. poor me..

1 hari sy suarakan hasrat sy utk bertukar unit kpd bigboss masa mesyuarat.. bos sy muka ketat.. bos sy tu ada perasaan "itu hak aku, tak siapa boleh amik" that kind of perangai.. partner saya tak cakap pun masa meeting yang dia nak tukar unit. tapi yes dia pun nak tukar unit jgk.. kami nk masuk operasi.. kalau unit operasi ni kami akan keluar audit... ok masa meeting bigboss ckp ok. tapi masa tu sy dh diberitahu yg akak2 operasi tak suke sy sebab kes yg produk present tu dulu.. then bos unit operasi meeting dgn bigboss pasal kami. dealnyer saya dan partner akan bergilir setiap kali keluar buat audit.. 1st giliran partner sy yg kua audit. masa tu teruk bos sy kenakan die.. die buat audit pn bos sy suruh die balik office siapkan keje2 unit kami kt office. bos sy asyik ckp depan sy "sy yg amik die keje..senang2 aje nk tinggalkan unit ni dan masuk unit lain.. org lain (bos operasi) nak amik staff saya.. mana boleh! " seolah2 bg amaran pd sy.. 

hati saya dah berbunga utk giliran berikutnya. tak pe lah at least ada peluang utk blaja benda baru.. sehingga la bigboss buat 1 announcement kepada 1 jabatan " i tau u (saya) nak masuk operasi jugak tapi i dah buat keputusan utk bg partner u yang masuk operasi dan i mtk semua org tlg (partner saya) utk belajar benda baru" masa tu hari jumaat. 2 hari saya nangis tak berlagu mata bengkak2..hari sabtu ahad saya tak bangun tido.. melekat aje kat katil sambil nangis..saya kecewa sebab bigboss sy buat announcement mcm tu dan buat keputusan mcm tu..  so tinggal lah sy sorg bersama bos sy dlm unit kami.. 

this year 2014 bigboss buat keputusan utk tarik 2 org dr unit operasi dan 1 org dr unit IT utk join unit sy.. diorg sume senior2 sy.. sorg akak ni umor 52.. 2 org abg lagi sorg umor 48.. sorg lg umor 3++ nk masuk 40 kot..  so sy la yg paling muda... dan kena handle 2 org lagi staff.. sebab abg yg umor 3+ tu pn sama level dgn sy jgk ketua unit jgk..  untuk meeting jabatan pun saya ketua unit yang paling muda... sy sbnrnya selalu kena consult dgn bigboss (ketua jabatan bukan pengurus saya) .. kononnya die nk bentuk sy utk jd staff yg bgs.. pd usia 25 sy dh pgg jwtn ketua unit atas kepercayaan yg die dh bg pd sy..(kononnya)..selalu jgk la die bercerita dan motivate sy utk kerja  dgn bgus dan letakkan harapan pd sy.. since die dh bg jawatan pd sy.. dan cara die cerita die tahu yang jabatan sy mmg bermasalah sebab org2 staff kat jabatan sy skrg ni mcm psiko aje.. dengki kuat..  so die tak nak sy mcm tu.. die encourage sy utk jd positif dan anything boleh share dgn die since die akan bekap sy.. (KONONNYA). saya selalu fikir positif. dan most of the time sy suka nak salahkan pengurus sy tu.. (sebab saya rasa dia tak adil sbg bos sy sebab selalu bekap PA dan suruh sy buat kerja sedia makan.).  bukan bigboss.. until la yesterday.. (21 April 2014)

pandangan saya pada bigboss sy someone yg selalu encourage saya totally wrong.. semalam sy dah dapat KPI sy.. guess what? sy dapat teruk.. utk 5 level saya dpt 2..  org cakap.. ala biasa la tu.. staff baru dpt 2.. not biasa utk saya.. saya igt sy close with bigboss since selalu jgk die bercerita dgn sy.. i mean personally die tribute apa expectation die utk seorg staff yg bgs dan die seems to trust me on my work.. yet dia bg sy rating mcm ni.. old partner sy dulu yg dah masuk operasi tu die senior beberapa bulan je dr sy.. die pun baru jugak infact selalu jugak gaduh dengan my pengurus tu sebab tak nak buat kerja sedia makan dan print2 dokumen utk meeting tu.. die dapat 3.. and me? the one yang selalu mengalah dan buat aje kerja2 yang dia suruh dpt teruk.. 

utk setiap jabatan kena ada bell curve punya performance kan.. i mean masa tahun lepas saya tak dapat rating lg sebab baru masuk yet masa KPI sy dpt tahu ada seorang ni yang dpt rating 2.. meaning to say kena ada seorang kambing hitam.  unexpectedly this year rating 2 tu utk saya.. so frustrated.. saya tak tahu sape yang bagi rating 2 tu.. adakah pengurus sy or bigboss sy? sebab tahun lepas pengurus akan consult staff die berapa staff die akan dpt for that year.. dan tahun lepas pengurus sy dh ckp sy dpt 3.. bila tgk dalam sistem kemarin sy dpt 2 sy terkejut tahap tak tahu nk cakap ape dah...dalam fikiran juz fikir kenapa sy diperlakukan mcm ni.. apa salah sy? utk company sy.. setiap tahap mewakili peratusan naik gaji dan bonus. bonus tak sama setiap org.. bonus ikot tahap yang kite dapat.. 

Sedih sangat2 lah.. jauh kot beza sy dengan kwn2 yang lain.. dah la kalau bab kerja saya asyik dipersalah atas nama ketua unit.. kerja ape2 pun saya bertanggjawab. bila anak buah tak buat bos sy simply akan salahkan sy.. "u ketua unit.. u kena buat kalau anak buah tak buat"  mmg semua keje sy aje yg buat.. bukan senang nak suruh org2 tua buat kerja.. suruh kawan sebaya buat kerja.. at the end of the day this is how much i get.. price to pay is too expensive. i could only afford to pay it with my tears. 

tak mampu lagi nak fikir positive.. tak baik mengeluh kan.. tapi too much miserable i had gone through since day 1 here.. mcm mana nk bertahan lagi tell me please... semua suruh saya quit. bukan senang nak resign sebab i need 3 month notice.. i need a new job.. saya masih belum dapat kerja lain mcm mana nak resign.. 

saya banyak belajar sendiri anything about this company sebab skop kerja saya yang tak melibatkan saya untuk mempelajari tentang proses dan produk company ni.. masih rasa tak puas lagi belajar.. saya selalu put my own effort la utk belajar. tengok prosedur baca buku dan portal.. should i stay here lagi ke.. or move out? 

kalau saya dpt company baru pun tak mustahil benda sama mcm ni akan berulang kan.. saya pun tak pasti jalan terbaik untuk saya.. waktu saya join company ni dlu yup hati saya dah berat.. tapi saya kuatkan semangat.. saya tak pasti kalau saya join company baru adakah hati saya akan berat lagi utk tinggalkan company ni pulak after what had happened? tak tahu.. 

my problem seems to be complicated is it because of myself?  how i wish its not.. yet i just dont know whom to blame.. i pray for my future. i believe my journey had been written. its qada and qadar. 

current company

advantage:
1) communication language : BM so xdela lah stress sgt kena speaking bagai sebab saya tak fluent sgt BI
2) GLC banyak benefit - elaun rumah contohnya pencen..gratuity..kwsp naik ikot years of service
3) gaji so far ok.tak sikit tak banyak tapi tak sampai 3K pun la.. biasa je standad budak dgree..
4) dah jadi ketua unit- ketua unit muda. my personal achievement even tak aim pun utk pgg jwtn ape2 masa kerja ni.. yg tahu saya budak junior dan nk kumpul pengalaman dan ilmu aje.. 

disadvantage:
1) nvironment hasad dengki kuat
2) kerja tak de career development tak berkembang
3) so far bos dan bigboss pn mcm tu.. xle trust anyone in that company
4) start tahun depan 2015 mungkin dh takde bonus lagi dah.. company sy apply gratuity pulak. saguhati perkhidmatan utk 15 tahun year of servis dan keatas. poor new staff mcm saya.. kena tgu lagi 15 tahun utk merasa gratuity. tiap tahun dah xde bonus dah.. 


seems to be 50%-50%
tak tahu la kalau dapat kerja lepas ni mcm mana.. saya mmg selective sikit sebab saya dah berada dalam keadaan dan zon selesa. i mean dr segi company. saya dah kawin dan benefit dan gaji yang company tawarkan mmg akan jd my priority. 

baru lepas kol mak saya. saya mtk dia doa2 kan saya.. insyallah berkat doa ibu. 





2 comments:

  1. i think you should quit..ati kena happy bila lakukan sesuatu..lgpun ia lari dari bidang/scope kerja u yg sbenar..if u can stand dan bertahan its depend on u..kena byk bsabar lah...cuba try cari kerja lain sblm resign k..

    ReplyDelete
  2. Tq na.. biasa la environment keje mmg cmni kan.. politik pjjabat kuat la..

    ReplyDelete