Thursday, May 1, 2014

kisah kawin part 4 - kad kawin

kad kawin yang saya cerita ni versi 1 pihak aje. mksdnya pihak pengantin perempuan aje.. kad kawin ni tak termasuk pihak pengantin lelaki tau..

entry pada hari buruh yang cuti gumbiranya ini saya dengan happynya goyang kaki kat rumah ni <-- aahahha="" alahai..="" betol="" buruh="" cuti.="" cuti="" eksyen="" hari="" jugak..="" kan="" kekeke="" lain="" nak="" orang="" over="" p="" pun="" saya="" tengah="">
ok pasal kad kawin ni sebenarnya penting! sape cakap tak penting meh sini nak cubit laju2..
kad kawin ni nak kad jemputan nak mengajak orang datang. sangat penting sebenarnya.
kalau kat kelantan "majlis perkahwinan" dan "majlis kesyukuran" sebenarnya membawa maksud berbeza tau.. kalau walimatul urus plak membawa maksud majlis perkahwinan jugak. so jangan main2.. ehehe

isshhh sama jela.. ape yang lain?? kan orang mesti macam tertanya2 ape yang lain. kalau adat kat kelantan majlis kesyukuran mksdnya kami jemput anda datang majlis kami datang makan dan jangan bagi kami duit.. selalunya tetamu akan datang bawak hadiah..kalau majlis perkahwinan/walimatul urus pulak maksudnya kami jemput anda datang majlis kami datang makan... selalunya orang2 tua cakap ini maksudnya pengundang minta duit. so kite pergi majlis tak payah bawak hadiah. bagi duit aje.. (ngele kata dialek kelantan)

biasa la setiap negeri adatnya tak sama kan.. untuk majlis perkahwinan saya,. kad kawin kami buat sndiri aje..tapi sebab saya salah buat walimatul urus huru hara jugak haritu.. kesian mak ayah saya time nak menjemput tetamu datang kerumah sebab dulu awal2 lagi mak ayah saya dah cakap nak buat majlis kesyukuran sahaja. tapi bagi kad walimatul urus kan.. so sebab tu la saya nasihat, better mintak nasihat orang tua dalam hal kad kawin ni.. alamat, nama atas kad.. nak buat sendiri boleh tapi make sure lepas tanya orang2 tua.. ok? ehehe saya dlu tak tanya mak ayah.. time tu fikir kad kawin aje.. tak pe kot?
rupanya2.. ha besar jugak masalahnyer..

kalau nak buat sendiri kad kawin saya rasa better buat se-simple mungkin ok sebab kos kertas dan print pun masalah jugak nanti.. saya 2x jugak topup ink untuk printer saya unless kalau korang nk curi2 guna printer office yang berkaler?aahahha ajaran sesat aje saya ni.. tapi kalau saya.. saya pun nak guna printer office. masalahnya office saya tak allow printer warna.. hurmmm




taraaa inilah hasil kad kawin buatan sendiri..1 A4 paper tu saya boleh dapat 3 kad. so kosnyer?

kad wangi tu 1 paket ada 8 keping rm2.80
so saya tukar dengan kad buffalo
20 keping 1 paket rm2.50, beli 5 paket dapat 100 keping. so 1 keping 3 kad situ dah dpt 300 keping.
2.50 x 5 = rm12.50
ink kaler dan black rm50
envelop rm6.20 - 100 keping. 6.20 x 3 = rm18.60
total 300 keping kad 12.50 + 50 + 18.60 = rm81.10 / 300 keping
so jatuh rm0.27 sen sekeping. total sume tak sampai seratus. ok la kan? tapi kos kad kawin saya dlm 100 jugak sebab saya ada jugak beli kertas wangi..

kalau cari kat kedai ada boleh dapat rm0.15 sen sekeping.. lagi murah tapi tengok design la..(pastu 1 pihak aje.. kalau nak 1 belah pihak 1 keping dalam 80 sen atau rm1 jugak) dan korg kena amik 1000 keping. saya tak nak banyak2 sebab jemputan sekarang banyak invite guna facebook dan wassap. takot membazir plak amik sampai 1000 keping.. saya dah survey sebenarnya kad kat kedai tapi nak yang murah design tak bape cntik sangat la unless kalau korang tak kisah design cmne2 pun kan..
dengan cutter lagi kena potong.. kena rajin la kalau nak buat sendiri kad kawin ni..

nak jimat lagi..? ahahaha
saya rasa 1 kad tu korang boleh potong 4. itu yang terbaik. tak payah buat mcm saya versi panjang tu.. buat yang standed kertas A4 lipat 4 aje... so u boleh bajet beli kertas buffalo dalam 4 paket aje.. so 2.50 x 4 rm10. bahagian depan letak nama pengantin dan tarikh je pastu bahagian belakang letak map..done!  mcm saya deko design yang tak penting..letak doa sebab nmpak kosong sangat..kat depan tu.. bahagian belakang pulak letak map dan nama pengantin.. kalau envelop saiz kertas A4 LIPAT 4 tu.. murah sikit. saiz panjang mcm saya rm6.20 utk seratus keping (beli kat mydin) kalau yg kecik sikit tu rm5 kot.. murah sikit.. so amik dalam 3 paket rm5 x 3 = rm15. so total 10+15+50 / 300 = 0.25 sen sekeping. ni pun kalau guna ink sendiri.. so terpulang la..

nak jimat dan malas nak buat sendiri kad kawin???
beli ajelah kad kat mydin tu.. rupanya dah ada kad kawin yang cntik murah! saya dh siap buat sume baru perasan kat mydin ada jual kad kawin dah siap. kita cuma print nama pengantin aje. rm19.90 seratus keping!!! lagi2 murah.


next entry gubahan hantaran kawin



No comments:

Post a Comment